Grzyby w ciąży - praktyczne porady - Fun-GI
Ciesz się zdrowiem! Szukaj inspiracji i kupuj pyszne grzyby z dostawą prosto do Twojej kuchni.

następny

Grzyby w ciąży - praktyczne porady

Wiele przyszłych mam, które do tej pory włączały grzyby do swojej codziennej diety, na okres ciąży postanawia je wyeliminować. Jedna z potocznych teorii głosi, że jedzenie grzybów w ciąży może być niebezpieczne. Ile w tym prawdy? O tym poniżej.

Porady

Fakty i mity na temat grzybów. Nie istnieją żadne wiarygodne badania, które świadczyłyby o tym, że grzyby mają szkodliwy wpływ na rozwój płodu. Wręcz przeciwnie.

Antyoksydanty w grzybach - niewiele osób o tym wie, ale grzyby są także bogate w błonnik i przeciwutleniacze. Te drugie są szczególnie istotne, ponieważ chronią nasz organizm przed wolnymi rodnikami. Jest wśród nich selen czy aminokwas ergotioneina.

Grzyby, poza tym, że są niskokaloryczne, zawierają też szereg składników odżywczych, takich jak kwas foliowy (znajdziemy go zwłaszcza w boczniakach), stanowiący ochronę przed wadami płodu. Obfitują również w żelazo (jest go pod dostatkiem w grzybach shiitake), którego niedobór powoduje anemię. Jeśli już w czymś tkwi problem, to raczej w sposobie ich przyrządzania. Grzyby najlepiej podawać w postaci duszonej i bez dodatku ciężkich sosów, bo wtedy rzeczywiście mogą nie wyjść na dobre ani kobietom w ciąży, ani nikomu innemu.

Jakie grzyby można jeść w ciąży?

Najbardziej wartościowe są grzyby o ciemnym zabarwieniu, takie jak na przykład pieczarki portobello. Zawierają one duże ilości potasu, który reguluje gospodarkę płynów w organizmie, posiadają też cynk, fosfor czy wyżej wspominane żelazo i kwasy foliowy. Warto zaznaczyć, że grzyby, niezależnie od rodzaju, powinny pochodzić ze sprawdzonego źródła.

Najlepiej szukać ich w sklepach ze zdrową żywnością, zaufanych warzywniakach, a także w polecanych sklepach internetowych, takich jak na przykład fun-gi.pl. Ten ostatni jest jednocześnie inspirującym portalem, na którym można znaleźć praktyczne porady, wyczerpujące informacje na temat poszczególnych odmian grzybów egzotycznych, a także oryginalne przepisy na dania z dodatkiem grzybów.

Jak przygotować grzyby dla przyszłej mamy?

Niewielka ilość grzybów w diecie kobiet w ciąży chroni przed ryzykiem niedoborów minerałów oraz witamin. Jedynym przeciwwskazaniem jest spożywanie ich na surowo. Najlepsze będą w postaci gotowanej, duszonej, suszonej, a także w formie wyciągu. Mimo, że grzyby są bezpieczne dla zdrowia przyszłej mamy to jednak przed włączeniem ich do diety należy wziąć pod uwagę etap ciąży. W pierwszych miesiącach, w których kobiety często uskarżają się na mdłości, a także ostatnie w ostatnich tygodniach przed rozwiązaniem, którym towarzyszą wzdęcia i zgaga, mogą nie być najlepszym czasem na spożywanie grzybów. W pozostałych trymestrach nie ma powodu, aby odmawiać sobie tych smakołyków. Pamiętajmy jednak o umiarze.

Sprawdź więcej

ZamówZamów