Czy grzyby są ciężkostrawne? - Fun-GI
Ciesz się zdrowiem! Szukaj inspiracji i kupuj pyszne grzyby z dostawą prosto do Twojej kuchni.

poprzedni

następny

Czy grzyby są ciężkostrawne?

Przyczyną rzekomej ciężkostrawności grzybów, jest zawarty w nich składnik - chityna, która nie rozpuszcza się w wodzie. Z punktu widzenia chemicznego, to wielocukier, który w naszym żołądku łączy się z kwasami żółciowymi i jest... usuwana z organizmu.

 

Porady

Podobnie jak błonnik chityna zwiększa perystaltykę jelit, wchłania związki, które organizm chce usunąć z organizmu. Idealnie sprawdzi się przy dietach odchudzających. 

Dzięki obecności chityny grzyby wykazują właściwości przeciwbakteryjne.

Chitynę można porównać do roślinnego błonnika. Nie jest trawiona przez nasz organizm, ale podobnie jak błonnik będzie dobrze wpływać na przewód pokarmowy. 

Czym jest chityna?

Z punktu widzenia chemicznego, to wielocukier połączony wiązaniami glikozydowymi. W żołądku w środowisku kwaśnym łączy się z kwasami żółciowymi i jest usuwana z organizmu.

Podobnie jak błonnik, chityna zwiększa perystaltykę jelit, wchłania związki, które organizm chce usunąć z organizmu. Idealnie sprawdzi się przy dietach odchudzających. Błonnik pokarmowy jest bardzo docenianym składnikiem żywności, dlatego podobnie powinniśmy traktować kwas chitynowy zawarty w grzybach. 

Chityna to włókna, więc odpowiednie rozdrobnienie, obróbka termiczna i dokładne przeżuwanie powodują rozdrobnienie tego związku. Uczucie ciężkości po zjedzeniu grzybów może wynikać z tego, że często są one podawane z tłustymi produktami, np. z mięsem, sosami, śmietaną, dużą ilością tłuszczu.

 

Co daje nam chityna?

Miejmy na uwadze, że grzyby uważane są za żywność funkcjonalną, czyli taką, która wykazuje szczególnie pozytywny i udowodniony naukowo wpływ na zdrowie. W tym kontekście warto pokreślić, że włókna grzybów można uznać za prebiotyki, czyli składniki żywności, które nie ulegają trawieniu, ale mają zdolność do stymulowania wzrostu i aktywności dobrych bakterii w przewodzie pokarmowym. Należą do nich m.in. Bifidobacterium ssp., Lactobacillus ssp, które zasiedlają jelito grube. To dobre bakterie, które są bardzo ważne w naszym organizmie. Warto o nie zadbać, szczególnie biorąc pod uwagę niewłaściwe odżywianie i częste antybiotykoterapie u dużej części społeczeństwa.

Dzięki obecności chityny (oraz innych składników) grzyby wykazują właściwości przeciwbakteryjne, czyli hamują rozwój bakterii. Jedzmy grzyby na zdrowie!

autor: Daria Rybicka

Sprawdź więcej

ZamówZamów